MENÜ
2024. november 22.
Cecília
Ukrán műhely, ahol régi Volgát alakítanak ütőképes harcjárművé

Ukrán műhely, ahol régi Volgát alakítanak ütőképes harcjárművé

raketa.hu

Újabb példa arra, hogy hétköznapi mérnökök és szerelők miként próbálják meg segíteni az ország ellenállását.

Sok egyedi járműre van szükség, az egykori szerelők és mérnökök pedig „speciális szerepkörre” alakítanak át járműveket – a legemblematikusabb ezek közül a régi Volga, amely még egy távirányítható golyószórót is kapott.

A The War Zone korábban írt egy elég érdekes ukrán katonai járműről, egy, a kelet-európai régióban ismerős Volgáról, amelyet amolyan Mad Max stílusban alakítottak át harci célokra. A lapnak sikerült kapcsolatba lépnie a Volgát összeeszkábáló műhellyel, és ezzel egy újabb példát láthatunk arra, hogy egykor hétköznapi mérnökök és szerelők miként próbálják meg segíteni az ország ellenállását az előrenyomuló orosz hadsereggel szemben.

A szóban forgó jármű tehát egy szovjet kori GAZ–24-10 Volga, egy rászerelt távirányítós KPVT 14,5 mm-es nehézgéppuskával. Az autóhoz hasonlóan a fegyver is a szovjet időket idézi – a KPVT első darabját még az 1940-es években mutatták be. Mint látható tehát, kreativitásra és szaktudásra egyaránt szükség van ahhoz, hogy a civilek segíteni tudják a háborús erőfeszítéseket.

A mostani esetben a Volga jelentős ráncfelvarráson esett át: új off-road abroncs készletet kapott, jelentősen megemelték a felfüggesztését és még gallytörő-rács is került a szedánra. A csapat legújabb projektje azonban egy Fiat Brava lesz immár, amely a többi kocsihoz hasonlóan szintén támogatói felajánlásból származik, és az átalakítások után az ukrán hadsereghez kerül. A szerelőcsapat a SteelTec Group névre hallgat, amely egy amerikai fémműves cég, a Dmitriy Albul által alapított Advanced Metal Structures (AMS) részeként jött létre. A csapatban ennek megfelelően fémmunkások, szerelők, mérnökök és hegesztők dolgoznak. Mint a WZ által készített interjúból kiderült, a csapat eredetileg tehát teljesen mérnöki tevékenységgel, polgári és ipari felhasználású épületszerkezetek gyártásával, sportfelszerelésekkel, dekorációval foglalkozott. 2022. február 24-én azonban minden megváltozott – ekkor döntöttek úgy, hogy a műhely továbbra sem fog bezárni, de átállnak katonai termékek gyártására, ez egyebek mellett különböző útakadályokat, golyóálló mellényekhez szükséges lemezt és hasonlóakat jelentett.

Az első autós projektjük a Volga volt, amelyre a következő szempontok miatt esett a választás: a pótalkatrészek gyors elérhetősége, a korszak modelljei közötti kompatibilitás, és ami a legfontosabb, a megvalósíthatóság gyorsasága. Az ukrán véderőnek szállítójárművekre van szüksége, amely nemcsak megbízható, de a karbantartása is egyszerű – jelenleg több, önként felajánlott autó átalakítása is folyik, melyek közül az egyik legérdekesebb a GAZ–67B katonai dzsip. Emellett azonban saját jármű fejlesztése is folyik: a mérnökök egy hegesztett vázon alapuló könnyű katonai jármű elkészítését is javasolták gyári alkatrészek (alváz és sebváltó) felhasználásával. Ez utóbbi jármű bele is simulna abba a trendbe, hogy a háborúban nőni kezdett a harci célra átalakított buggy-k jelentősége:

Egyébként a Volgát kifejezetten egy bizonyos katonai egységnek szánják, magyarán nem csak úgy általában alakították át, hanem konkrét felhasználási célja van a járműnek, pontosabban lesz, mert jelenleg még az autó távirányítható fegyverének a tesztelése zajlik.

A WZ azon kérdésére, hogy a csapatnak mire lenne szüksége, ez a válasz érkezett: Békés égboltra a fejünk felett, és az esélyre, hogy azzal foglalkozhassunk, amit igazán szeretünk.